Elvis Anton og Anna
Moskusænder
Så fik vi ænder på Fredvang. Tre fine moskusænder og en moskusandrik. Og det er de fineste fjerkræ, med en sindsro så stor, at det virker afsmittende. De fandt sig hurtigt på plads i det lille røde hus på engen, hvor vi startede med at sætte lidt hegn op til dem. Bare lige til de fandt ud af hvor deres nye hjem nu var. Efter en uges tid åbnede vi det gradvist, indtil de til sidst fik frit lejde på hele grunden…
Gæster på terrassen
Hurtigt blev vores ænder så fortrolige med os, at de praktisk talt flyttede ind på terrassen. Eller det vil sige især Elvis Anton og Anna tog plads, som det mest naturlige, ved vores side. Når vi satte os i havemøblerne gik der ikke fem minutter, så gjorde de os selskab, begyndte at ordne fjerdragt og ventede på vi skulle tænde for vandhanen. Anna benyttede nemlig enhver lejlighed til at hoppe i vandet. Rindende vand, vandekander, som blev fyldt, spande med vand, hvad som helst, der havde med vand at gøre… Anna var på pletten og tog gerne et bad hvor det nu end lod sig gøre….
Ællinger
Ande-Bente gik hurtigt igang med at ruge. Der lå ikke meget mere end tre-fire æg før hun var igang, og hun blev troligt liggende i langt over 30 dage. Flere æg kom til og halvvejs tog Ande-Mona del i rugeriet. Anna var lidt til og fra. Hun hyggede sig med damerne i huset om formiddagen, og gik på tur med Elvis Anton om eftermiddagen. Det hele lugtede af kvindekollektiv og Femø-lejr, og den solidariske ande-ånd var ikke til at tage fejl af. Selv da æggene begyndte at klække, så alle tre ænder begejstrede til, nussede de små, lykønskede hinanden og lå sammen de næste tre dage, imens Elvis Anton blev forvist til gåse-gården. Ikke fordi han ikke delte begejstringen, men han forstod sig måske ikke helt på devisen om ro, renlighed og regelmæssighed.
Familien er samlet…
10 ællinger blev det til ialt før vi stoppede rugeriet. Belært af vores nye erfaringer, vil vi næste år sætte udrugningen af ællinger lidt mere i system. Femølejren var skøn, skøn, skøn, men der gik måske nok lidt for meget dele, bytte, til og fra i den.
Ænderne har fået deres egen andegård oppe i indhegningen hos gæssene. Et lille træhus, en indhegning med tag over, så ællingerne kan søge ly for rovfuglenes skarpe øjne, og en stor dejlig græ-seng hvor der kan snadres løs i løbet af dagen. Elvis Anton er pavestolt og glad for at være genforenet med sine damer.
Vi har fået vores terrasse for os selv igen. Andelort må bare siges at være noget værre grat, så det er dejligt igen at kunne gå i bare tæer uden frygt for snask mellem tæerne 😉 Og gæssene er vilde med de nye beboere! De går gerne på visit og tilser de nyankomne. Og hvor er de små dog bare nuttede…







